Likabehandling
Under vår innevecka 39 har vi fått i uppgift att tillsammans i vår grupp diskutera Likabehandling utifrån Skolverkets allmänna råd samt Lika behandling i förskola & skola.
Det här var de punkter vi i gruppen diskuterade kring
Mångfald:
- Mångfald handlar inte om etnicitet, utan om många egenskaper.
- Viktigt är det att utan mångfald utvecklas vi inte, får inte förståelse för andra.
- Berikande "öppnar upp vyerna". Normkritik:
- Genom att granska sig själv så blir man medveten om hur man handlar.
- Viktigt att reflektera över om det är normen som styr oss eller om man har en tanke bakom.
- En norm brukar beskrivas som den förväntan vi har på hur något "ska" vara och hur det är. Likabehandling:
- "Arbetet med likabehandling handlar om att ifrågasätta normer" (Svaleryd & Hjertson, 2012, s.62) Likvärdigbehandling:
- Vi gör likvärdigbehandling och får likabehandling.
Här ovan illustrerar jag likvärdigbehandling samt likabehandling Intersektionalitet:
- Synliggöra specifika situationer av förtryck som skapas i skärningspunkter för maktrelationer.
- Ett exempel: Man bestämmer att alla huvudbonader inte får användas under lektioner. Detta kan då istället kränka någon som ur religös synpunkt använder huvudbonad. En liknade situation har jag varit med om då en pojke blev tvingad till att ta av sig kepsen, som då var så viktigt under min skolgång. Till saken hörde att han gärna hade vela behållt den på, då hans hår var väldigt skitigt. Normer i språket:
- Viktigt att ha ett kritiskt tänkande när man väljer litteratur för att beakta normer. Normfäller:
- Att inte använda sig av hudfärgade plåster.
- Att inte se sig själv som normen.
Genus:
- Det socialt konstruerade könet.
- Det handlar inte om våra biologiska skillnader mellan kvinnor och män, utan om varje människas tolkning av dessa skillnader. Jämnställdhetsintergrering:
- Viktigt att tänka på arbetsfördelningen i gruppen oavsett kön.
- Behandla barnen lika oavsett kön.
- Miljöerna ska vara anpassade till alla. Hetronormativitet:
- Det kan exempelvis vara tt ha förtryckta stenciler där föräldrarna sk afylla i vårdnadshavare istället för mamma och pappa. Då familjekonstulationer idag ser olika ut.
Jag tänkte avsluta med att be dig måla upp en inre bild och tänka på
- En rysk medborgare
- En iransk medborgare
- En japansk medborgare
Välj ut en av medborgarna
Berätta hur ser hon ut? Jag kan säga att jag bara hade maliga bilder! Något att fundera över!